Klanttevredenheid: Zorg met warmte

Klanttevredenheid: patiënten blij met kleinschaligheid

De gemiddelde klanttevredenheid van The Hand Clinic is 9,3 met een Net Promotor Score van 67%.

 


Artikel van Francine Wildenborg, gepubliceerd in het Algemeen Dagblad van zaterdag 14 oktober 2017 – Copyright 2017 De Persgroep Nederland BV


Van alle ziekenhuizen krijgen zelfstandige klinieken het hoogste cijfer van patiënten: gemiddeld een 8,8. Dat blijkt uit een analyse van 80.000 beoordelingen op ZorgkaartNederland.nl.

De entourage en de persoonlijke bejegening zorgen voor de hoge score, stelt de Patiëntenfederatie, initiatiefnemer van ZorgkaartNederland. Woordvoerder Thom Meens: “Patiënten kunnen na verwijzing van de huisarts vaak dezelfde week nog bij een kliniek terecht en zijn dan snel klaar: van een MRI-scan tot een afspraak met de specialist.” De universitair medisch centra scoren relatief het slechtst met een 7,7.

De naam zelfstandige klinieken of behandelcentra is geïntroduceerd om het verschil aan te geven met privéklinieken waar (cosmetische) behandelingen plaatsvinden, die niet worden vergoed en die in het verleden nogal eens negatief in het nieuws kwamen.

Bij 90 procent van de 150 klinieken van branchevereniging Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) gaat het om zorg die wordt vergoed door verzekeraars en dus voor iedereen toegankelijk is. Elk jaar gaan er meer patiënten naar de kliniek voor verzekerde zorg, vertelt ZKN. 659.000 mensen in 2015 tegenover 619.000 twee jaar eerder. Ze komen vooral voor dermatologie (moedervlekken, spataderen, ernstige acne), orthopedie (knieën, enkels, polsen en hernia’s) en de behandeling van borstkanker.

Gespecialiseerd

Ook de gespecialiseerde ziekenhuizen als de Sint Maartenskliniek (orthopedie) bij Nijmegen en het Amsterdamse Antoni van Leeuwenhoek (kanker) scoren goed met gemiddeld een 8,5, vanwege hun relatieve kleinschaligheid. Kleine streekziekenhuizen zitten daar niet ver achter met een 8,3. Die liggen vaak dicht bij huis en zijn overzichtelijk, zegt Meens. Patiënten straffen fusies af: van de negen in 2015 gefuseerde ziekenhuizen daalde de waardering met 0,6 punt.

Van de 80.000 geanalyseerde beoordelingen zijn er bijna 40.000 van zelfstandige klinieken, vooral omdat zij hun patiënten daartoe aansporen, stelt Walter Kien van adviesbureau IG&H die het onderzoek uitvoerde. De UMC’s komen nog niet aan 2.000 beoordelingen. Dat maakt voor de resultaten niet uit, zegt Kien: “Het is voldoende voor een representatief beeld.”

Lees hier het volledige artikel.