Mijn Handdossier online

Bij The Hand Clinic kunt u vanaf 1 januari 2021 alleen nog bij “Mijn Handdossier” inloggen met de DigiD app waaraan een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs is toegevoegd (ID-check). Dit betekent dat u altijd uw smartphone of tablet nodig heeft bij het inloggen. Zo zijn uw persoonlijke gegevens nog beter beschermd.

Waarom nieuwe manier van inloggen?

U regelt steeds meer online. Vaak gaat het daarbij om persoonlijke, privacygevoelige gegevens. Veiligheid staat voorop. Nu, maar ook in de toekomst. Daarom zorgt de overheid voor veilige manieren van inloggen. Zo zijn uw gegevens goed beschermd.

Wat is DigiD?

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Of dat nou bij de overheid is, het onderwijs, uw pensioenfonds of bij The Hand Clinic: dankzij uw DigiD kunt u overal makkelijk en veilig inloggen.

Wat heeft u nodig?

• Een geactiveerde DigiD app
• Een telefoon (smartphone) of tablet met iOS (13.2 of hoger) of Android (6.0 of hoger) met een NFC-lezer
• Een geldig Nederlands identiteitsbewijs: dat kan zijn een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs (uitgegeven na 14 november 2014).

Inloggen via DigiD met ID-check

Er zijn een aantal manieren om in te loggen. Kijk hieronder wat voor u van toepassing is.

Indien u geen DigiD heeft, zult u deze eerst moeten aanvragen bij de overheid. Vervolgens kunt u de DigiD app op uw smartphone of tablet downloaden, deze activeren en ten slotte de ID-check uitvoeren met de app. Hoe u dit moet doen, kunt u hier lezen.

U heeft reeds een DigiD-account aangemaakt waardoor u kunt inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Om vanaf 1 januari 2021 bij “Mijn Handdossier” in te kunnen loggen, moet u de DigiD app downloaden op uw telefoon of tablet, deze activeren en eenmalig uw identiteitsbewijs laten controleren (ID-check) via de DigiD app. Geschikte identiteitsbewijzen zijn een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs (uitgegeven na 14 november 2012). Hoe dat dit moet doen, kunt u hier lezen.

De CheckID app is beschikbaar in de officiële app stores (Google play en Applestore).

U heeft reeds een DigiD-account aangemaakt, de DigiD app staat op uw smartphone of tablet en u heeft de eenmalige ID-check reeds uitgevoerd. Voor u verandert er niets. U kunt op de gebruikelijke wijze inloggen door middel van uw DigiD app. Hier vindt u een uitleg voor het inloggen.

Indien u niet een geschikte telefoon of tablet heeft, zijn er nog een aantal alternatieve oplossingen.

Oplossing 1: CheckID app
Omdat niet iedereen over een geschikte telefoon of tablet met NFC-lezer beschikt, heeft DigiD de CheckID app ontwikkeld. Zo kan iemand anders op een ander apparaat met NFC-lezer de eenmalige ID-check uitvoeren. Bijvoorbeeld op het apparaat van een buurman of familielid.
De CheckID app werkt als volgt: degene die een smartphone heeft met NFC-lezer downloadt de CheckID app. Met de app op deze telefoon wordt het identiteitsbewijs (ID-check) gescand van de persoon die geholpen wil worden. Vervolgens wordt via een beveiligde verbinding de ID-check toegevoegd aan de DigiD app van deze persoon. De telefoon van de helper wordt alleen als kaartlezer gebruikt. Deze persoon hoeft dus niet in te loggen met de eigen DigiD en er worden ook geen gegevens opgeslagen via de app.

De CheckID app is beschikbaar in de officiële app stores (Google play en Applestore).

Oplossing 2: DigiD Machtigen
Met DigiD Machtigen kunt u iemand machtigen die namens u optreedt. Dit is handig als een u zelf niet goed met een computer of digitale dienstverlening overweg kan of dat wil uitbesteden. Een gemachtigde kan bijvoorbeeld een familielid, een zorgverlener of een belastingadviseur zijn. De machtiging geldt voor een specifieke tijdsperiode en alleen voor het inloggen op uw eigen dossier.

Oplossing 3: Opvragen van uw patiëntendossier
Als u geen gebruikt kunt of wilt maken bovengenoemde twee oplossingen, kunt u uw patiëntendossier opvragen. Lees hier verder hoe u dit kunt doen.

Hieronder kunt u antwoorden op veelgestelde vragen terugvinden.

Om in te kunnen loggen, moet u de ID-check uitvoeren met de DigiD app:
• Ga naar het menu in de app (u herkent het menu aan de liggende streepjes linksboven in de app).
• Selecteer ID-check en volg de stappen.

• Sluit de app en open deze opnieuw.
• Ga na of de NFC-lezer op uw telefoon is ingeschakeld. Let op: NFC staat standaard aan op iPhones.
• Leg uw telefoon met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Verschuif eventueel uw telefoon over uw identiteitsbewijs totdat er verbinding is.
• Probeer de bovenstaande handeling ook in uw hand.
• Heeft u een beschermhoesje om uw telefoon? Verwijder dit en probeer het nog een keer.
• Heeft u een Samsung telefoon en staat deze in spaarstand? Schakel deze uit, sluit de DigiD app af en open het opnieuw.
Andere redenen waarom het niet lukt:
• NFC-lezer is kapot
• Rijbewijs is van voor 14 november 2014
• Identiteitsbewijs is niet meer geldig
• Paspoort is afgegeven door een ambassade/consulaat. Dit reisdocument staat niet geregistreerd in de Registratie Niet-Ingezetenen.

Download de DigiD app alleen via de officiële Apple App Store (iOS) of Google Play Store (Android) op uw smartphone of tablet. Hierna moet u de app activeren.
• Activeer de app door uw identiteitsbewijs te scannen met de app (ID-check). U heeft hiervoor een smartphone nodig met NFC-lezer en een geldig Nederlands identiteitsbewijs.
• Open de app en selecteer activeren met ID-check en volg de stappen.
• Hierna bent u gereed en kunt u inloggen met de DigiD app op onze website.
• Lukt het activeren niet? Selecteer dan activeren met sms-controle of brief en volg de stappen. Voeg hierna de ID-check toe.

Heeft uw telefoon geen NFC-lezer en kunt u daardoor geen ID-check toevoegen aan uw DigiD app? Met de CheckID app van DigiD kan iemand anders u daarbij helpen. Vraag iemand in uw directe omgeving de CheckID app te downloaden.”
“De CheckID app is te downloaden via Google Play > of via de App Store > .”
“Let op, u heeft een geactiveerde DigiD app op uw eigen telefoon nodig.”
“Hoe werkt de CheckID app?
• De persoon die u helpt, opent de CheckID app.
• Open uw eigen DigiD app.
• Druk op start in uw DigiD app.
• Voer de code die in uw DigiD app verschijnt in op de CheckID app.
• Scan met de DigiD app de QR-code die in de CheckID app verschijnt.
• Bevestig in de DigiD app dat u de eenmalige ID-check wilt uitvoeren.
• Voer de pincode van uw DigiD app in.
• Plaats uw identiteitsbewijs achter de telefoon met de CheckID app en druk op ‘Start scannen’.
• De CheckID app maakt een beveiligde verbinding en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app.
In uw DigiD app onder instellingen ziet u een groen vinkje bij ID-check staan. De ID-check is gelukt.”
“Iemand anders regelt online mijn zaken [optioneel: als uw organisatie DigiD Machtigen gebruikt] Hiervoor moet u eerst toestemming geven via DigiD Machtigen. Daarna kan iemand namens u inloggen en uw zaken regelen. Het is belangrijk dat u nooit uw persoonlijke DigiD- inloggegevens aan iemand anders geeft. Ga voor meer informatie over machtigen naar
machtigen.digid.nl > .”

Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD? Dan kunt u ook gebruikmaken van de DigiD app en de ID-check toevoegen. Let op! U kunt de ID-check alleen uitvoeren als u over het juiste identiteitsbewijs beschikt. Een paspoort uitgegeven in het buitenland is niet geschikt.
Heeft u nog geen DigiD? Vraag een DigiD voor in het buitenland aan via de website van
DigiD. U moet dan langs een balie om uw DigiD te activeren.

Als u een buitenlands identiteitsbewijs heeft, dan is het helaas niet mogelijk om de ID-check uit te voeren. Dit kan alleen met een Nederlands identiteitsbewijs. U kunt ook uw gegevens opvragen door [proces voor papieren/fysieke route invullen].”

Als u geen smartphone of tablet heeft waarop u de DigiD app kunt installeren, dan kunt u helaas niet inloggen bij [naam organisatie]. DigiD is niet verplicht. U kunt ook uw gegevens opvragen door [proces voor papieren/fysieke route invullen].”

Vraag uw DigiD dan aan op digid.nl > . Voeg bij de aanvraag uw telefoonnummer en e- mailadres toe. Download hierna de DigiD app en activeer de app via de ID-check.”

Bij veel bibliotheken staan computers die u kunt gebruiken. Vaak kunt u daar ook een cursus volgen over het gebruik van DigiD. Of gewoon oefenen met de computer. Ga langs bij uw lokale bibliotheek en vraag naar de mogelijkheden bij u in de buurt. Oefenen kan ook via de stappenplannen op digid.nl > .”

Hulp nodig?

Komt u er niet uit? Heeft u vragen die niet hierboven worden beantwoord? Of zijn de verwijzingen op de website van DigiD niet duidelijk? Neem dan contact op met de helpdesk van DigiD. De DigiD helpdesk is op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur te bereiken via telefoonnummer 088 – 123 65 55. De helpdesk is ook per mail (info@digid.nl) of via Twitter te bereiken (@digidwebcare).

Wilt u meer informatie? Bel 020 – 3 420 430 voor verdere uitleg!